• Programes
  • Actualitat

La logística, clau en la campanya nadalenca més digital i incerta

23 Noviembre - 2020

Oriol Montanyà

Professor d'Operacions i Tecnologia a la UPF Barcelona School of Management

-

Les restriccions per la Covid-19 estan provocant que el comerç electrònic acceleri el seu creixement, que ja comptava amb xifres de doble dígit des de l'any 2015

Amazon y logística navideña

Les últimes setmanes de l'any estan sempre marcades per un alt voltatge a escala comercial que arrenca amb els descomptes del Black Friday i que es manté fins a les darreres compres de Nadal. A més, tot sembla indicar que aquest 2020 comportarà dos nous elements derivats de la pandèmia: més pes en les transaccions electròniques i una elevada incertesa pel que fa a les previsions de consum.

I és que les restriccions de la crisi, traduïdes en centres comercials tancats, mobilitat limitada o botigues amb cabuda acotada, està provocant que el comerç electrònic acceleri el seu creixement amb unes xifres que ja eren de doble dígit des de l'any 2015. De fet, segons els últims estudis sobre tendències de consum, al voltant d'un 30% de la població espanyola assegura haver realitzat compres online per primera vegada durant la pandèmia. Per tant, l'e-commerce s'enfronta ara a una dura prova d'escalabilitat, ja que haurà de demostrar que és un model veritablement sostenible, tant des del punt de vista econòmic com social i ambiental.

Un context variable

D'altra banda, ens trobem en un context de canvi tan elevat que fa molt difícil poder anticipar els comportaments del consumidor. A aquestes altures encara no es coneixen les mesures que condicionaran les celebracions nadalenques, així que el sector comercial haurà de treballar amb una previsió de la demanda molt incerta malgrat ser el pilar fonamental de tota la cadena de valor per planificar l'aprovisionament de productes.

Aquesta situació de volatilitat requereix enrobustir els processos de distribució, quelcom que ja s'està traduint en un increment significatiu de la demanda de recursos, tant pel que fa a l'espai d'emmagatzematge com de nous treballadors. De fet, és interessant destacar que els sectors que més llocs de feina estan creant durant l'estat d'alarma són, precisament, els de comercial i logística, tal com revelen les dades del portal d'ocupació Infojobs.

L'e-commerce s'enfronta a una dura prova d'escalabilitat, ja que haurà de treballar amb una previsió d'una demanda molt incerta i demostrar que és un model veritablement sostenible

En definitiva, el comerç té al davant un dels moments més decisius de l'any, en què s'haurà d'associar com mai als actors logístics per eludir els notables esculls que la crisi sanitària comporta.

Per aquest motiu, la UPF Barcelona School of Management i el Zaragoza Logistic Center han organitzat conjuntament un webinar en què directius d'empreses tan rellevants com Amazon, Ikea o DHL podran aportar solucions concretes que ajudin a la presa de decisions estratègiques.

Per accedir al webinar, clica al següent enllaç:

NOVEMBRE, EL MES DE DESCOMPTES I LES PROMOCIONS