• Programes
  • Actualitat

La UPF Barcelona School of Management lidera un projecte pioner de prevenció del suïcidi amb intel·ligència artificial

12 Junio - 2024
Portada proyecto STOP para la prevención del suicidio

Ana Freire, Vicedegana d'Impacte Social i Innovació Acadèmica de la UPF Barcelona School of Management coordina el projecte STOP (Suicide prevenTion in social Platforms), una iniciativa pionera que empra la intel·ligència artificial per a estudiar patrons associats a problemes de salut mental, sobretot vinculats al suïcidi, la depressió i els trastorns alimentaris.

L'objectiu del projecte STOP és contribuir a la reducció de la taxa de suïcidis a Espanya, especialment entre els joves, els qui, segons dades de 2022, enfronten al suïcidi com la primera causa de mort. Per a abordar aquesta estadística, el projecte llança campanyes de publicitat a Instagram i Facebook a nivell estatal, promovent telèfons d'ajuda, gratuïts i disponibles les 24 hores, gestionats principalment per la Fundació Esperança en Línia, dirigits a usuaris anònims que encaixen en perfils de risc.

El WhatsApp reemplaça a la trucada com a principal mitjà d'atenció

Al novembre de 2023, es va llançar la tercera campanya del projecte que, com a novetat, incorporava no sols números de telèfon, sinó també un xat de suport emocional ofert per la Fundació Ajuda i Esperança, de la mà del Ajuntament de Barcelona. Aquesta campanya, finançada per l'empresa META, va resultar en un augment del trànsit cap al servei de xat d'un 1.155% respecte als tres mesos anteriors. Durant novembre, desembre de 2023 i gener de 2024, la Fundació Esperança en Línia va atendre 4.066 sol·licituds només a través del xat. La demanda va ser tan alta que, per a assegurar la millor atenció a joves i adolescents, a finals de desembre es va haver de desviar part de l'ajuda oferta al Xat 024 (Ministeri de Sanitat).

Segons Ana Freire, "els resultats de la tercera campanya mostren la necessitat d'implementar més línies de xat a través de WhatsApp, des de diferents institucions, per a així poder fer front a aquesta gran demanda de suport emocional".

I és que el poder de les noves tecnologies per a millorar aquestes vies d'ajuda és innegable. “Amb la incorporació de la intel·ligència artificial, s'ha aconseguit detectar de manera més precisa els perfils de risc a xarxes socials, permetent una intervenció més eficient”, explica Freire. A més, l'ús de xats en línia ha facilitat l'accés a suport emocional immediat i no invasiu, oferint una resposta personalitzada a gran escala.

Enric Morist, director general de la Fundació Ajuda i Esperança, assegura que “aquesta col·laboració, ha fet aflorar un autèntic sotabosc de menors i adolescents desbordats i ens ha demostrat que les xarxes socials també poden ser la porta a la millora de la salut mental de nois i noies”.

Aquest avanç tecnològic no només augmenta la capacitat d'atenció, sinó que també millora la qualitat del suport ofert, adaptant-se millor a les necessitats dels usuaris i maximitzant l'impacte de les iniciatives de prevenció del suïcidi.

Perfil d'usuari atès

L'anàlisi de dades mostra que el principal perfil d'usuari amb ideació suïcida és menor de 39 anys i, en el 55,6% dels casos, és una dona. Entre els afectats per depressió, el 58% són dones menors de 29 anys. Quant als trastorns de la conducta alimentària, el 84% dels afectats també són dones menors de 29 anys.

La identificació d'aquests perfils es realitza mitjançant tècniques d'intel·ligència artificial i analítica de dades. Utilitzant el coneixement especialitzat de psicòlegs i psiquiatres, s'entrena un sistema de IA que classifica als usuaris, de forma totalment anònima, en diferents nivells de risc, permetent estudiar el perfil comú a tots ells, al qual es dirigeixen posteriorment les campanyes.